לאהוב לאכול לחיות- ליז קשקש
חיפוש

מידע שימושי על תזונה צמחית

מידע שימושי על תזונה טבעית

תחליפים למוצרים מן החי ומעבר קליל לתזונה צמחית ובריאה

לא סתם למטבח שלי אני קוראת “שפיות באוכל”.

איך שאני רואה את זה, אוכל צריך להיות טעים ומענג, ואסתטי… ממש כמו במסעדות שף, א-ב-ל וזה אבל רציני וחשוב… לא כולנו למדהו שנים של בישול ובטח שלא לכולנו יש סבלנות להיות שאות במטבח!!! ולכן כדאי שהמאוכל שלנו יהיה מהיר וקל הכנה, פשוט ולא מתוחכם יותר מדי, כדי לא לגרום לנו להיות שעות במטבח… אחרת לא נעמוד בזה ונעדיף ללכת לקנות משהו מוכן (שבטח פחות בריא), וכמובן שאם נקפיד על השילוב של טעים וקל הכנה, הכי שיש לנו את השילוב המושלם – נכון או נכון מאד? מסכימים איתי שאין דלק טוב יותר מאוכל בריא לגוף שלנו ושל הילדים הקטנים שלנו בתקופת הגדילה וההתפתחות שלהם.

אז… אם אנחנו באותה דעה, תמשיכו לקרוא כי זה יכול לעשות לכם חיים קלים במטבח וכמובן לגרום לכם לחיות טוב יותר ובריא יותר, ללא צורך בדיאטות או מאבקים במשקל וללא שכנועים מיותרים לילדים שכדאי להם לאכול בכוח דברים בריאים שלא טעימים להם – ממש שווה 😊

בהרבה מתכונים שתראו באתר אני משתמשת בחומרי גלם פשוטים שיש בכל מטבח. אם תראו חומרים לא מוכרים או חדשים אל תהססו לקפוץ לחנות הטבע הקרובה לאזור מגוריכם ולהתנסות בטעמים וריחות חדשים, וכמובן שכדאי לכם להציע לילדים להצטרף ולהכין ביחד אתכם… ככה תרתמו אותם לתהליך ההכנה, ובסופו של דבר הם יהיו מוכנים לטעום את “פאר היצירה” שלהם עצמם… רווח כפול בשבילכם… גם תעסוקה וגם אוכל בריא ומזין.

בכל מקרה, בניגוד למה שאולי תחשבו, להכין אוכל בריא זה לא כל כך מורכב, ובטח כשמדובר באפייה ללא מרגרינה, או סוכר לבן שכל כך התרגלנו אליהם במטבח המודרני…

בעמוד זה אתן לכם כמה כללי אצבע וטיפים פשוטים לאפייה בריאה יותר וכמובן התייחסות להמרה של מוצרים מן החי, לתחליף צמחי ראוי וטעים שלא רק שלא מבייש את המקור, אלא עולה עליו פי כמה (ותאמינו לי שיש לי משפחה קרניבורית שרגילה לבישול הטוניסאי-טריפוליטאי של אמא שלי הכשרונית, ואם הם אומרים שטעים…. הצלחתי BIG TIME!)

אני חושבת שהכלל הגדול להצלחה במטבח בריא, שפוי ומאוזן, זה להתחיל בדברים שהכי קל לכן לוותר עליהם ולהמיר אותם לדברים מזינים יותר, ולאט לאט תראו שהשד לא כזה נורא….

אז בואו נתחיל (לחיצה על הכותרת תפתח את הטקסט):

חלב:

בכל מתכון שבו יש חלב, ניתן להחליף אותו למשקה צמחי (במתכונים שלי כתוב חלב צמחי רק משום שזה הכי נוח לקרוא לזה ככה). אני אוהבת להשתמש בחלב סויה לא מהונדס גנטית וללא שום חומרים משמרים של חברת דה-ברידג’ האיטלקית אבל כל חלב צמחי אפשרי. כמו : חלב שיבולת שועל, אורז, שקדים , אגוזים, קוקוס ועוד…..

אפשר להכין חלב צמחי בבית (ראו מתכון*) ואפשר לרכוש, פשוט תקפידו לקרוא את הטבלה של הרכיבים ותזכרו שככל שיש פחות רכיבים במוצר כך הוא בריא יותר! העסיפו כאלה שלא מכילים תוספת סוכר או חומרים משמרים וללא חומרי טעם וריח מלאכותיים.

מוצרי חלב: 

אם אתם רואים מתכון שיש בו יוגורט חלבי, אפשר להשתמש בחלב קוקוס. אם אתם לא ממש אוהבים חלב קוקוס אפשר לרכוש גם יוגורטים מבוססי סויה. שוב הייתי ממליצה לקנות את אלה שיש בהם הכי פחות חומרים משמרים וען הכמות הכי קטנה של סוכר שתוכלו למצוא. אני תמיד בעד אוכל כמה שפחות מעובד וכמה שפחות מתועש – זכרו תמיד LESS IS MORE:  ובדקו את הרכיבים של המוצרים שאתם קונים ותתרגלו להשוות…. עד שתכירו את המוצרים הכי טובים והכי בריאים עבורכם.

אם יש מתכון של שמנת חמוצה, אפשר לשים במקומה חלב צמחי (באותה כמות) + כפית של מיץ לימון טרי או חומץ תפוחים על כל כוס של נוזלים.  לדוגמא אם אומרים במתכון המקורי לשים גביע שמנת חמוצה ויש בו 200 מ”ל שמנת, שימו 200 מ”ל חלב + כפית מיץ לימון. קל נכון?

אופציה נושפת היא לשים קרם קוקוס. הכי קל הכי פשוט. אני קונה את זה של חברת AROY-D משום שאין בו חומרים משמרים, כבר הבנתם את הראש…

יאללה ממשיכים…

במתכונים של גבינה לבנה, אני פשוט משתמשת בגבינה מבוססת סויה או טופו משי, ואפשר גם להכין גבינה בבית מחלב סויה (הנה מתכון*) או בגבינת קשיו / שקדים שאני מכינה בבית (מתכון יש כאן*).

בעוגות בחושות ו/או בעוגיות – בכל פעם שאתם רואים שיש חמאה – שימו שמן קוקוס (בכבישה קרה וכזה שלא עבר זיכוך!) אם אתם לא מתחברים לשמן הקוקוס / חמאת קוקוס – אפשר לשים שמן זרעי ענבים שאין לו טעם בכלל ואפשר להשתמש גם בשמן זית.

אנו לא משתמשים בשמנים “מוקשים” כמו מרגרינה שמכילה שומן רווי ושומן טראנס וגם לא בתחליפים של מרגרינה שאומנם לא עברו תהליכי הידרוגנציה (הקשייה של השמנים בתהליך מלאכותי), משום שגם גם שם מדובר בתהליך שאינו טבעי ומאד לא מומלץ לפי עקרונות הבריאות הטבעית.

אפשר גם להשתמש בחמאת קקאו לאפייה של עוגיות ו/או להכנת שוקולד ביתי.

אז ככה, ראשית אומר שלפי גישת הבריאות הטבעית בביצה יש את כל 22 חומצות האמינו והיא המאכל היחיד בטבע שמכיל את כולן. אם אתם צורכים ביצים תקפידו על ביצי חופש מתרנגולות שלא ניזונו מזבל עופות וללא אנטיביוטיקה שעוברת לביצים.

ובכל זאת, אם ויתרתם על התענוג של אכילת ביצים, הן אם זה בגלל שאתם רוצים לעבור לטבעונות מטעמי מוסר ובין אם אתם מעדיפים להימנע מחלבון מן החי מטעמי בריאות, הנה התחליפים שאני משתמשת בהם במתכונים שלי:

בכל פעם שיש ביצה במתכון אפשר להמיר אותה באחד מאלה:

  • 1/4 כוס רסק תפוחים
  • 1/2 בננה מרוסקת
  • 1 כף טחינה גולמית (רצוי מסומשום מלא*)
  • “ביצת פשתן” (כלומר כף זרעי פשתן טחונים עם 3-4 כפות מים)
  • “ביצת צ’יה” (כף זרעי צ’יה עם 5 כפות מים)

את ה”ביצים” של הפתשן או הצ’יה אני מערבבת ומניחה לכמה דקות שתיווצר תערובת צמיגית וזה תמיד עובד נפלא בעוגות בחושות וגם בקציצות.

מי שרוצה להכין “מרנג” טבעוני מבוסס חלבון צמחי יכול להשתמש במי חומוס מצומצמים (זה נקרא בשפה המקצועית “אקווה פאבה” – ואתם מוזמנים לעשות קצת גוגל על הקונספט ואוי בהמשך אכתוב על זה פוסט ואתן מתכון… האתר כרגע עוד בהרצה … אבל מבטיחה לעדכן פה במהירות שלא תצטרכו לחפש בחוץ, יש?!)

נתחיל מזה שערכו התזונתי של דבש גבוה מסוכר והוא עדיף עליו. יחד עם זאת חשוב שתדעו שדבש מכיל ריכוז זוכר גבוה מאד ואם מדובר בדבש טהור הוא לא יתקלקל לעולם(!) – מכאן שמדובר במוצר שלעולם לא יתפתחו בו חיידקים וככזה הוא עוצר או מבטל פעילות ביולוגית. זו גם הסיבה לא לתת דבש לתינוקות מתחת לגיל שנה.

בין אם אתם טבעוניים וזו הסיבה שאתם לא צורכים דבש ובין אם אתם רוצים לעבור למטבח בריא יותר, תשקלו שהתחליף הטוב ביותר לדבש הוא סילאן – שזה למעשה דבש תמרים. פשוט ממירים את כמות הדבש במתכון ביחד של 1:1 עם סילאן וזה הכי קל והכי פשוט.

אפשר גם להשתמש במייפל טהור 100% כתחליף מעולה לדבש וגם לכל מקום שמציינים בו סוכר במתכון המקורי, ביחס של 1:1. הכי קל. הכי בריא. הכי טבעי.

בנוסף אציין כי במתכונים רבים אני פשוט ממתיקה עם תמרים טבעיים שלא עברו שום עיבוד ואם אני ממש חייבת להתשמש בסוכר – אני אשתמש בסוכר קוקוס שנחשב לבריא וטבעי וללא תהליך סינתזה כימית כמו בסוכר הלבן (מולבן*) שנמכר כיום בסופרים. את זה בבקשה אל תכניסו למטבח הבריא שלכם – זה פשוט לא נכנס לשם !

ועכשיו נעבור ל”חומרי הדבקה” שמשתמשים בהם לייצב קציצות ו/או מאפים שונים….

אני מחזיקה במזווה שלי קטניות ודגנים כמו שיבולת שועל, חומוס, טפיוקה, אורז, עדשים ואותם אני טוחנת לקמח באמצעות הויטמיקס שלי ומשתמשת בקמחים אלה כדי להחליף קמח חיטה לבן או פירורי לחם.

למי שאין ויטמקיס אפשר לרכוש את הקמחים הללו מוכנים בכל בית טבע.

אם אתם בכל זאת בוחרים להשתמש בקמח – העדיפו תמיד קמחים מלאים על פני קמח לבן.

בנוסף אפשר ורצוי להשתמש בקמח תירס טחון צהוב (לא קורנפלור שהוא חסר ערך תזונתי ולא ראוי לשימוש*) להכנת דייסות, להסמכת מרקים או להדבקת קציצות ובפשטידות.

קמח תירס הוא מזון עמילנו בעל תגובה בסיסית מאד גבוהה ביחס לעמילנים אחרים שיוצרים ומאד בריא ומומלץ. תקפידו לקנות קמח תירס תוצרת הארץ שלא עבר הנדסה גנטית.

ולסיום … עוד טיפ ממני באהבה לטובת המזווה הבריא והשפוי שלכם…

כמו שציינתי קודם, תקפידו לרכוש חומרי גלם איכותיים, ואל תהססו להתנסות בדברים חדשים ולא מוכרים, יש סיכוי שתתאהבו וזה ישאר אתכם גם להמשך הדרך (תשאלו את קסם שלי שלא מוכנה לוותר על גבינת הקשיו שלה בכל יום כמעט…)

תקפידו לרכוש חומרי גלם טריים ומזינים ללא חומרים משמרים וללא תוספות מלאכותיות.

אגוזים ושקדים כדאי לרכוש לא קלויים (הקלייה גורמת להרוויה של השומנים שקיימים בהם וגורמת להם להיות פחות בריאים… זה לא אומר שלא אוכלים קלוי, אבל עדיף כמה שפחות… וגם אם קלוי, אז בסמוך לאכילה ככל שניתן*).

את האגוזים והשקדים כדאי לאכסן במקרר או במזווה ורצוי בקופסאות ואקום למניעת התחמצנות והתעפשות.

אם אתם רוצים לדעת עוד על הרשימה של כל המוצרים שאני מקפידה לרכוש ולאכסן במזווה הבריא והשפוי שלי הקליקו כאן!

Item added to cart.
0 items - 0.00
דילוג לתוכן